Fundacja Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau
STATUT
Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Fundacja Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau, zwana dalej „Fundacja" - została ustanowiona aktem notarialnym, sporządzonym w dniu 31 maja 1990 roku Rep. A. Nr II-13-106/90 przed notariuszem Państwowego Biura Notarialnego w Warszawie.
§ 2.
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą Fundacji jest Oświęcim w woj. małopolskim.
§ 4.
Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.
Fundacja dla celów współpracy z zagranicą może posługiwać się nazwą w językach obcych.
W języku niemieckim nazwa Fundacji brzmi: Erinnerungsstiftung Auschwitz-Birkenau.
W języku angielskim nazwa Fundacji brzmi : The Memorial Foundation for the Victims
of Auschwitz – Birkenau.
§ 5.
Fundacja używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Fundacja Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu" i pieczęci płaskiej zgodnej z jej nazwą i danymi identyfikacyjnymi.
Fundacja może ustalić i stosować odznakę według wzoru dozwolonego prawem i zatwierdzonego przez Radę Fundacji.
§ 6.
Nadzór nad Fundacją sprawuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Rozdział II
Cele i działania Fundacji
§ 7.
Celem Fundacji jest kultywowanie i upowszechnianie pamięci o ofiarach zbrodni hitlerowskiego ludobójstwa, dokonanych w trakcie II wojny światowej na terenach obozów koncentracyjnych a w szczególności w KL Auschwitz, poprzez wspieranie misji Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez:
a/ prowadzenie działalności edukacyjnej, badawczej i wydawniczej oraz popieranie kampanii społecznych i twórczości poświęconej tematyce KL Auschwitz, a także związanej z ludobójstwem dokonanym podczas II wojny światowej i obozami zagłady,
b/ upowszechnianie wiedzy o zbrodniach hitlerowskiego ludobójstwa, w szczególności popełnionych w KL Auschwitz a także na terenach innych niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych i zagłady,
c/ zachowanie, utrzymanie i konserwację obiektów, dokumentów i archiwaliów pozostałych po obozie KL Auschwitz,
d/ działania w zakresie kultury i sztuki, ochrony dóbr kulturalnych i dziedzictwa światowego w zakresie promowania tematyki Auschwitz i Holokaustu,
e/ działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami w zakresie promowania tematyki Auschwitz i Holokaustu,
f/ wspieranie organizacyjne, finansowe i rzeczowe organizacji pożytku publicznego,
szkół, uczelni wyższych, placówek oświatowych, fundacji i stowarzyszeń ( osób prawnych
i osób fizycznych) których działalność jest zbieżna z celami Fundacji,
g/ współpracę ze środowiskami i instytucjami państwowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, osobami fizycznymi
w kraju i za granicą, działającymi w zakresie objętym celem Fundacji,
h/ inicjowanie i pozyskiwanie pomocy finansowej i rzeczowej, gromadzenie środków oraz prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem w całości dochodu na w/w cele.
Dla realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną
działalność pożytku publicznego a także może dodatkowo prowadzić działalność
gospodarczą, dochód z której w całości przeznaczony jest na działalność pożytku
publicznego.
a/ Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu sług zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności w zakresie:
58.11.Z Działalność wydawnicza
58.19 Pozostała działalność wydawnicza
47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
47.63.Z Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona
w wyspecjalizowanych sklepach
47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub
Internet
74.3 Działalność związana z tłumaczeniami
91.01.B Działalność archiwów
91.03 Działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji
turystycznych
94.99 Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej
niesklasyfikowana
b/ Fundacja może prowadzić działalność nieodpłatną polegającą na świadczeniu sług zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności w zakresie:
58.11.Z Działalność wydawnicza
58.19 Pozostała działalność wydawnicza
47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
47.63.Z Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona
w wyspecjalizowanych sklepach
47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub
Internet
74.3 Działalność związana z tłumaczeniami
85.5 Pozaszkolne formy edukacji
85.59 B Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
85.60 Działalność wspomagająca edukację
82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
72.20 Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych
i humanistycznych
91.01.B Działalność archiwów
91.03 Działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji
turystycznych
94.99 Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej
niesklasyfikowana
c/ Fundacja może prowadzić działalność odpłatną polegającą na świadczeniu sług zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności w zakresie :
85.59 B Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
85.60 Działalność wspomagająca edukację
4.Nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
5. Zakres i formy odpłatnej lub nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego mogą zostać ustalone lub zmienione przez Zarząd uchwałą podjętą zgodnie z przepisami prawa.
§ 8.
Dla realizacji swoich celów Fundacja gromadzi środki finansowe w walucie polskiej (PLN) oraz w walutach obcych we właściwych bankach zagranicznych zgodnie z przepisami polskiego prawa dewizowego.
§ 9.
Fundacja może emitować obligacje.
§ 10.
Fundacja realizuje swoje cele zgodnie z obowiązującym prawem, z przepisami ustawy
z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach ( Dz. U.1984r. Nr 21 poz. 97) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie( Dz..U. 2003r. Nr 96 poz.873 z późn. zmianami) i niniejszym statutem.
Rozdział III
Majątek Fundacji
§ 11.
1.Majątek Fundacji stanowią środki finansowe wskazane w oświadczeniu woli
o ustanowieniu Fundacji, wymienione w § 1 statutu oraz ruchomości i nieruchomości
nabyte przez Fundację.
Majątek Fundacji zwiększają:
a/ subwencje, darowizny, spadki, zapisy osób fizycznych i osób prawnych, zarówno rzeczowe, jak i finansowe w złotych polskich oraz dewizach, niezależnie od miejsca zamieszkania i obywatelstwa oraz siedziby darczyńcy,
b/ przychody ze zbiórek i imprez publicznych, organizowanych po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń,
c/ przychody z majątku ruchomego, nieruchomości i praw majątkowych,
d/ odsetki bankowe od wkładów pieniężnych,
f/ przychody z działalności gospodarczej i odpłatnej działalności statutowej,
g/ inne wpływy i przychody.
2. Wniesienie przez osobę fizyczną lub osobę prawną na rzecz Fundacji wartości
majątkowych w złotych polskich albo w dewizach jest honorowane poprzez odnotowanie
tego faktu w księdze darczyńców Fundacji i przekazanie darczyńcy podziękowania lub
dyplomu honorowego.
3. W razie powołania Fundacji do dziedziczenia, Fundacja składa oświadczenie o przyjęciu
spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i tylko jeśli w chwili składania tego oświadczenia
jest oczywistym, że masa spadkowa znacznie przekracza długi spadkowe.
§ 12.
1.Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych
określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rzecz ogółu
społeczności jako działalność pożytku publicznego
2.Działalność statutowa Fundacji jest prowadzona jako działalność nieodpłatna, działalność
odpłatna i działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów o działalności pożytku
publicznego i wolontariacie.
3. Zabrania się rozporządzania majątkiem Fundacji w celu:
a/ udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi",
b/ przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków Fundacji, członków jej władz lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c/ wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków Fundacji, członków jej władz lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
d/ zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej władz lub pracownicy oraz osoby bliskie.
Rozdział IV
Organy i organizacja Fundacji
§ 13.
Organami Fundacji są:
Rada Fundacji.
Zarząd Fundacji.
§ 14.
1. Radę Fundacji tworzą fundatorzy i inne osoby wybrane przez Radę Fundacji zwykłą
większością głosów.
2. Rada Fundacji może dokooptować do Rady osoby szczególnie zasłużone dla Fundacji,
zamieszkałe w kraju lub poza jego granicami. Decyzję w tej sprawie podejmuje Rada
Fundacji zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków
Rady.
3. W razie śmierci lub rezygnacji w pracach Rady przez członka Rady, na wakujące
miejsce w Radzie może być powołana przez Radę osoba fizyczna albo przedstawiciel
osoby prawnej spośród darczyńców Fundacji. Przepis ust. 2 zdanie drugie stosuje się
odpowiednio.
4. Rada Fundacji jest organem nadzoru i doradczym Fundacji.
5. Członkowie Rady Fundacji :
a/ nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b/ nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
6. Kadencja Rady jest bezterminowa.
§ 15.
1. Członkowie Rady Fundacji wybierają spośród swego grona Prezydenta Fundacji
i dwóch Wiceprezydentów.
2. Kadencja Prezydenta Rady Fundacji i Wiceprezydenta trwa 3 lata.
§ 16.
1. Do wyłącznej kompetencji Rady Fundacji należy:
a/ uchwalanie regulaminu pracy Rady,
b/ zatwierdzanie planów rocznych działalności Fundacji,
c/ powoływanie i odwoływanie członków Zarządu,.
d/ rozpatrywanie okresowych sprawozdań z działalności społeczno-gospodarczej
Zarządu, oraz udzielenie mu absolutorium.
e/ zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji,
f/ uchwalanie zmian Statutu Fundacji,
g/ zatwierdzenie uchwały Zarządu w sprawie likwidacji Fundacji.
2. Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku.
3. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, w obecności Prezydenta lub Wiceprezydenta Rady.
4. Rada Fundacji może podjąć także uchwałę w trybie obiegowym, przy wykorzystaniu poleconej przesyłki pocztowej lub elektronicznych środków komunikacji, z następującymi zastrzeżeniami:
a/ W przypadku podejmowania uchwały w trybie obiegowym, projekt uchwały powinien być przekazany wszystkim członkom Rady wraz z pismem Prezydenta lub Wiceprezydenta Fundacji, w którym określa się sposób, termin i miejsce dostarczenia podpisanej przez członka Rady uchwały.
b/ Uchwała podjęta w trybie obiegowym jest ważna po podpisaniu jej przez co najmniej połowę członków Rady.
c/ Prezydent lub Wiceprezydent Fundacji powiadamia członków Rady Fundacji o wyniku głosowania nad uchwałą.
d/ Treść uchwały Rady Fundacji podjętej w trybie obiegowym Prezydent lub Wiceprezydent Fundacji przedstawia Radzie Fundacji do wiadomości na najbliższym posiedzeniu.
e/ Uchwały w przedmiocie zmiany Statutu oraz likwidacji Fundacji, nie mogą być podejmowane w trybie obiegowym.
5. Podjęcie uchwał w sprawie wyboru i odwołania członków Zarządu oraz zmian statutowych i zatwierdzenia uchwały Zarządu w sprawie likwidacji Fundacji wymaga bezwzględnej większości głosów.
§ 17.
1. Zarząd Fundacji składa się z Prezesa, dwóch Wiceprezesów oraz dwóch do pięciu
członków.
2. Członków Zarządu powołuje Rada Fundacji spośród fundatorów i osób wskazanych
przez fundatorów.
Zarząd Fundacji jest powoływany na okres 3 lat.
4. Prezes i dwóch Wiceprezesów Zarządu mogą pełnić funkcje za wynagrodzeniem.
W takim przypadku wysokość wynagrodzenia ustala Rada Fundacji.
§ 18.
Zarząd Fundacji:
kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje Fundację na zewnątrz,
zarządza majątkiem Fundacji,
tworzy i likwiduje zakłady ( zespoły) gospodarcze Fundacji.
§ 19.
Do zakresu działania Zarządu Fundacji należy:
podejmowanie działań zmierzających do osiągnięcia celów Fundacji i jej rozwoju,
ustalanie projektów rocznych planów działalności Fundacji,
uchwalanie regulaminów: pracy Zarządu i zwrotu kosztów oraz wydatków osobom, które poniosły je w związku z działalnością Fundacji,
zatwierdzanie planów działalności i bilansów zakładów ( zespołów) gospodarczych,
sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji oraz przedstawianie ich Radzie Fundacji,
podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania i zwalniania pracowników Biura
Fundacji oraz ustalania wysokości ich wynagrodzeń,
tworzenie zespołów, takich jak np. sekcje naukowe, komisje problemowe, zespoły konsultantów itp.,
powoływanie i odwoływanie kierowników zakładów (zespołów) Fundacji.
§ 20.
Zarząd może udzielać pełnomocnictw do wykonywania określonego rodzaju czynności.
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają przez swoje podpisy Prezes Zarządu lub Wiceprezes zastępujący Prezesa, działający łącznie z innym Wiceprezesem albo osobą upoważnioną (pełnomocnik).
Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje Prezes Zarządu Fundacji lub inna osoba upoważniona przez Prezesa Zarządu lub przez Zarząd Fundacji.
Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz w na 6 miesięcy.
Datę posiedzenia Zarządu wyznacza Prezes Zarządu, zawiadamiając o tym pozostałych członków Zarządu.
Dla ważności uchwały Zarządu jest wymagane jej poparcie przez co najmniej połowę członków Zarządu. W razie równości głosów za lub przeciw uchwale, rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na posiedzeniach Zarządu lub w formie głosowania pisemnego.
Odwołanie członka Zarządu następuje w razie:
a/ złożenia rezygnacji,
b/ istotnego naruszenia statutu,
c/ nienależytego wykonywania obowiązków przez członka Zarządu.
§ 21.
Obsługę biurową Fundacji zapewnia Biuro Fundacji, którego pracami kieruje Kierownik Biura Fundacji.
Kierownika Biura Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.
Rozdział V
Działalność gospodarcza Fundacji
§ 22.
Działalność gospodarcza Fundacji może polegać na wniesieniu do spółek udziałów pieniężnych lub wkładów niepieniężnych. Fundacja jest reprezentowana w danej spółce przez osoby upoważnione przez Zarząd.
§ 23.
Działalność Fundacji może być prowadzona przez samą Fundację lub przez wyodrębnione jednostki organizacyjne – zakłady (zespoły gospodarcze). Zakład (zespół) podlega Zarządowi.
Zarząd Fundacji:
a/ podejmuje decyzje o utworzeniu lub likwidacji zakładu (zespołu),
b/ powołuje kierownika zakładu (zespołu), który jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
Zarząd określa zakres działania zakładu (zespołu), uprawnienia i obowiązki osób nim kierujących oraz regulamin organizacyjny.
§ 24.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na terenie kraju i poza jego granicami.
§ 25.
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową według zasad określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 1989 roku w sprawach prowadzenia ksiąg handlowych przez niektóre grupy podatników ( Dz. U. Nr 43, poz. 238 i Nr 72, poz. 429 i instrukcji Nr 4 /SP Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 1989 roku w sprawie rocznego bilansu, rachunków i wyników oraz sposobu ich sporządzania przez podatników obowiązanych do prowadzenia ksiąg handlowych ( Dz. Urz. Min. Fin. Nr 10, poz. 27).
§ 26.
Dochody z działalności gospodarczej Fundacja przeznacza na realizację celów statutowych określonych w § 7 Statutu tj. na realizację celów pożytku publicznego.
Prowadzona przez Fundację działalność gospodarcza stanowi działalność dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego wynikającej z postanowień Statutu.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 27.
Fundacja ulega likwidacji w przypadku:
a/ wyczerpania się środków finansowych umożliwiających realizację jej zadań
statutowych,
b/ zrealizowania celów przewidzianych w Statucie.
Uchwałę w sprawie likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji.
Środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji Fundacji zostaną przeznaczone na cele zbieżne z celami działania Fundacji.