REGULAMIN
PRZYZNAWANIA DOTACJI PRZEZ
FUNDACJE PAMIĘCI OFIAR AUSCHWITZ-BIRKENAU
§1
Cele i beneficjenci dotacji
- Regulamin przyznawania dotacji przez Fundację Pamięci ofiar Auschwitz-Birkenau (dalej: Regulamin) określa zasady przyznawania, udzielania i rozliczania dotacji przez Fundację Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau z siedzibą w Oświęcimiu, wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia w Krakowie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sadowego pod numerem KRS 000056503.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Fundacji – należy przez to rozumieć Fundację Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau;
2) Przedsięwzięciu – należy przez to rozumieć każdą działalność prowadzoną przez lub na rzecz osób prawnych, osób fizycznych oraz innych jednostek organizacyjnych, pozwalającą Fundacji na realizacje celów statutowych;
3) dotację – należy przez to rozumieć świadczenie pieniężne lub rzeczowe przekazywane przez Fundację osobom prawnym, fizycznym, jednostkom organizacyjnym w celu sfinansowania przedsięwzięcia, w zakresie objętym celami statutowymi Fundacji;
4) Radzie Fundacji – należy przez to rozumieć Radę Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau
5) Zarządzie Fundacji – należy przez to rozumieć Zarząd Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau;
6) Biurze Fundacji – należy przez to rozumieć Biuro Fundacji pod adresem 32-603 Oświęcim, ul. Więźniów Oświęcimia 20 , tel. 33 8448118, 728 59 66 88, poczta internetowa : kontakt@fundacja-pamieci-ofiar.pl
7) stronie internetowej Fundacji – należy przez to rozumieć stronę internetową Fundacji www.fundacja-pamieci-auschwitz.pl
8) wniosku – należy przez to rozumieć wniosek o udzielenie dotacji ze środków Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau;
9) wnioskodawcy – należy przez to rozumieć podmiot lub osobę składającą wniosek o udzielenie dotacji;
10) beneficjencie – należy przez to rozumieć podmiot lub osobę, które na podstawie uchwały Rady Fundacji o planie finansowym Fundacji otrzymały dotację finansową lub rzeczową.
§2
Tryb przyznawania dotacji
- Fundacja przyznaje dotacje na cele określone w Statucie Fundacji.
- Dotacje nie są przyznawane na wymienione niżej cele:
1) Przedsięwzięcia niezgodne z celami statutowymi Fundacji;
2) Wynagrodzenia etatowych pracowników wnioskodawcy z tytułu wykonywania obowiązków służbowych związanych z bieżącą działalnością wnioskodawcy;
3) Wydatki związane z promocją działalności statutowej wnioskodawcy, poza niezbędnymi do zrealizowania umowy dotacji;
4) Pokrycie kosztów działalności gospodarczej oraz administracyjnych rozumianych jako koszty bezpośrednio związane z działalnością wnioskodawcy, a nie koszty realizacji przedsięwzięcia;
5) Spłata zadłużenia wnioskodawcy.
- Podstawą ubiegania się o dotację jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku, dostępnego na stronie Fundacji. Fundacja może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie treści wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, niezbędnych do podjęcia decyzji.
- Składanie wniosków odbywa się raz w roku, zwyczajowo z końcem roku kalendarzowego, co każdorazowo jest ogłaszane na stronie internetowej Fundacji.
- Złożenie wniosku jest równoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.
- Decyzja w sprawie przyznania dotacji podejmowana jest w formie uchwały przez Radę Fundacji.
- Rada Fundacji rozpatruje wnioski po rekomendacji Zarządu Fundacji.
- Rada Fundacji rozpatrując wnioski beneficjentów może posiłkować się opiniami ekspertów lub innych osób powołanych lub wskazanych w tym celu przez Fundację.
- Decyzja Rady Fundacji w sprawie przyznania lub odmowy udzielenia dotacji jest ostateczna.
- Wnioski spełniają postanowienia niniejszego Regulaminu są Radę Fundacji bezpośrednio na posiedzeniu Rady lub w formie obiegowej.
- Fundacja zastrzega sobie prawo do kontaktu tylko z wnioskodawcami, których wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie.
- Wnioskodawcy, których wnioski zostały rozpatrzone negatywnie będą informowani o tym pisemnie lub drogą elektroniczną bez uzasadnienia podjętej decyzji.
- W przypadku przyznania dotacji kolejny wniosek beneficjent może złożyć dopiero po zaakceptowaniu przez Fundację rozliczenia obowiązującej umowy dotacji.
- W przypadku negatywnej decyzji Rady Fundacji wnioskodawca może skierować kolejny wniosek do rozpatrzenia w kolejnej transzy przyjmowania wniosków.
§3
Warunki przekazywania dotacji
- Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy dotacji.
- Dotacje udziela się w formie pieniężnej w złotych polskich (PLN) lub w postaci rzeczowej.
- Fundacja nie ponosi żadnych opłat, kosztów i podatków związanych z przekazaniem dotacji, chyba że wynika inaczej z zapisów umowy.
- W przypadku uzależnienia przez Fundację przyznania dotacji od spełnienia przez wnioskodawcę dodatkowych wymagań, dotacja zostanie przyznana po ich spełnieniu.
- Dotacja w formie pieniężnej jest przekazywana przelewem bankowym na rachunek wskazany we wniosku przez osobę lub podmiot ubiegający się o dotacje albo na konto określone w umowie. Wskazane konto bankowe winno być własnością osoby lub podmiotu ubiegającego się o dotacje lub pozostawać w ich dyspozycji. Jedynie w wyjątkowych przypadkach dotacja może być wypłacona gotówką w kasie Biura Fundacji.
§4
Warunki korzystania z dotacji
- Dotacja może być przeznaczona wyłącznie na cele określone w umowie dotacji. Samowolne wykorzystywanie dotacji celu w innym niż określony w umowie jest niedopuszczalne i skutkuje zerwaniem umowy.
- Zmiana celu dotacji jest możliwa jedynie na podstawie uzasadnionego wniosku beneficjenta i wymaga uprzedniego zawarcia pisemnego aneksu do umowy dotacji. Decyzję w sprawie zmian przeznaczenia dotacji Zarząd Fundacji podejmuje w terminie 30 dni od dnia wpłynięcia wniosku o zmianę celu przeznaczenia dotacji.
- W przypadku konieczności przedłużenia terminu rozliczenia dotacji beneficjent zobowiązany jest zwrócić się do Zarządu Fundacji z pisemnym wnioskiem o zmianę terminu rozliczenia, nie później niż 14 dni przed zakończeniem. Decyzję w tej sprawie Zarząd Fundacji podejmuje w terminie 30 dni od dnia wpłynięcia wniosku.
- Dotację przyznaną przez Fundację należy wykorzystać w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację przedsięwzięcia. Beneficjent powinien wykorzystać wszystkie możliwości obniżenia kosztów związanych z uzyskaniem oraz wykorzystaniem dotacji.
- Po wykorzystaniu dotacji (całościowej lub cząstkowej na dany projekt) beneficjent zobowiązany jest niezwłocznie przedstawić Fundacji rozliczenia z wykorzystanej dotacji, na które składa się sprawozdanie merytoryczne i finansowe. Rozliczenie dotacji winno wpłynąć do Biura Fundacji w ciągu siedmiu dni od zakończenia projektu. Beneficjent zobligowany jest trwale opisać oryginały dokumentów stanowiących podstawę rozliczenia. Do rozliczenia należy dołączyć potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów pozwalające Fundacji na przeprowadzenie weryfikacji wydatków, w tym w przypadku płatności bezgotówkowych potwierdzenie przelewów. Na żądanie Fundacji dokumentację związaną z umową dotacji należy udostępnić na każdym etapie realizacji projektu. Fundacja zastrzega sobie również prawo do kontroli dokumentacji dotyczącej wykorzystywania dotacji przez wgląd w siedzibie beneficjenta do ksiąg oraz innych dokumentów lub też sprawdzenie ich przez swojego pełnomocnika w ciągu 5 lat od daty złożenia rozliczenia. Równolegle z rozliczeniem finansowym Fundacja oczekuje sprawozdania merytorycznego zrealizowanego projektu w formie pisemnej. Do sprawozdania merytorycznego można dołączyć zdjęcia, wycinki z gazet, informacje ze stron internetowych opisujące realizację projektu.
- Korzystając z dotacji, beneficjent powinien przestrzegać na własną odpowiedzialność obowiązujących przepisów prawa, urzędowych zarządzeń oraz dbać o uzyskanie wymaganych przez urzędy zezwoleń.
- Fundacja może wymagać od beneficjenta okazania dodatkowych dokumentów potwierdzających wykorzystanie dotacji.
- Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za korzystanie podmiotu z dotacji w sposób niezgodny z jej przeznaczeniem lub z naruszeniem zasad i norm prawnych określających jej użytkowanie.
- Wykorzystanie dotacji w sposób naruszający warunki określone w umowie powoduje obowiązek zwrotu dotacji, wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia, w którym powinien nastąpić zwrot, zgodnie z wezwaniem do zwrotu.
W przypadku wykorzystania dotacji w sposób naruszający warunki umowy kolejny wniosek beneficjent będzie mógł złożyć po okresie 5 lat liczonych od momentu zwrotu dotacji wraz z odsetkami na konto Fundacji zgodnie z § 4 ust.9 niniejszego Regulaminu.
§5
Informacje o otrzymanej dotacji
Beneficjent w zamian za uzyskaną dotację umieści nazwę oraz logo Fundacji na swojej stronie internetowej, liście kontrahentów, w broszurach, książkach, reklamie oraz wszelkich innych materiałach reklamowych na wszystkich polach eksploatacji po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody Fundacji.
§6
Postanowienia końcowe
W spawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyzje podejmuje Zarząd Fundacji po konsultacji z Radą Fundacji.